PRZEBIEG LEKCJI
Część organizacyjna:
- przywitanie uczniów
- sprawy organizacyjno-porzadkowe
- zapoznanie z tematyką zajęć – zapisanie tematu lekcji na tablicy
Część realizacyjna:
Nauczyciel włącza płytę „Wielkie Koncerty Polskiej Przyrody”. Prosi uczniów, aby zamknęli oczy i wyobrazili sobie las, który teraz „słyszą” (dzieci słuchają płyty przez całe zajęcia)
- rozmowa z uczniami:
A) co oznacza pojęcie „zwiastuny wiosny”?
B) jakie ptaki słyszeli w lesie
– nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje tych ptaków
C) jak sobie wyobrażają ten las
D) jakie znają pierwsze wiosenne kwiaty
– nauczyciel pokazuje ilustracje
E) jakie zmiany zachodzą w przyrodzie
2. Zabaw a w „Piotrusia”, której celem jest poznanie nazw
ptaków przylatujących do nas wiosną.
Podział uczniów na grupy 4 osobowe. Grupy otrzymują zestaw kart z nazwami ptaków, które nauczyciel przygotował wcześniej. Każda osoba w grupie otrzymuje 5 kart, a pozostałe leżą po środku stołu. Karty występują parami. Jeżeli gracz ma 2 karty z takimi samymi
nazwami ptaków to odkłada je na bok.
Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się kart.
Tali kart powinna zawierać 60 przetasowanych kart.
Grę rozpoczyna osoba wyznaczona przez nauczyciela. Jej zadaniem jest zapytanie kogokolwiek graczy o kartę, którą chce uzyskać np. Marku, czy masz jaskółkę? Jeżeli osoba pytana nie ma tej karty – odpowiada „jeszcze nie przyleciała”, co oznacza, że osoba pytająca musi wyciągnąć sobie dodatkową kartę z grupy kart leżących po środku stołu. Jeżeli jednak osoba pytana ma tą kartę, odpowiada – tak i wręcza ją pytającemu, a ten powstałą w ten sposób parę odkłada na bok i ma prawo ponownie zapytać dowolną osobę w grupie. Następnie kolejna osoba zadaje pytanie.
Część końcowa:
1. Uczniowie wymieniają nazwy ptaków, które poznali podczas
gry w „Piotrusia”
2. Dzieci otrzymują od nauczyciela „Panią Wiosnę” i kolorują ją
3. Podsumowanie pracy uczniów
Opracowała:
Małgorzata Kocyła